Van de raadstafel

vrijdag 04 mei 2007 14:17

De raadsvergadering van april gaat niet de geschiedenis in van bijzonder schokkend. Nu hoeft dat natuurlijk ook helemaal niet. Immers, het gaat er om dat er goede besluiten genomen worden, zorgvuldig afgewogen en gericht op het algemeen belang van onze samenleving, in het bijzonder die van de gemeente Dronten.
Toch was er die avond iets heel bijzonders aan de hand. Op de agenda stond o.a. de vaststelling van het buitengebied. Een zeer veel omvattend bestemmingsplan, een van de grootste van ons land zelfs. De gemeente Dronten heeft ook een erg groot buitengebied, waar de landbouw, ook in deze snel veranderende tijden een belangrijke rol speelt. Daarnaast is de recreatie in het buitengebied, vooral aan onze randmeren in opkomst. Liefst 37 zienswijzen werden ingediend en een fors deel daarvan is geheel of gedeeltelijk overgenomen. Veel belanghebbenden hebben gereageerd, er is in de regel in goed overleg een definitief kader vastgesteld. Minder afhankelijkheid van de hoofdtak en meer economische rugdekking voor levensvatbare neventakken is ruimte gegeven. Wat wel een zorg is voor de fractie, is dat het steeds zwaardere agrarische verkeer een (te?) fors beroep doet op de buitenwegen. Dit heeft al eerder in de Raad aandacht gekregen en we wensen dat er voldoende maatregelen, ook in het kader van veiligheid op en rondom het erf worden genomen.
Twee moties, ingediend door de coalitiepartijen, zijn met ruime meerderheid aangenomen. De ene is gericht op het behoud van de elzenhagen, vooral in de fruitgebieden, de tweede is meer gericht op het specifieke landschappelijke van onze gemeente. Wethouder Koning zal begin volgend jaar met een nota komen over de cultuurhistorie van het buitengebied. Wat mij daarin nog van het hart moet is dat de erfsingels, het groen om de boerenerven, ook echt de afgesproken breedte van minimaal 6 meter moet hebben. De fractie wil daar op toezien.

Een boeiend moment in deze Raadsvergadering was de discussie wanneer een bepaalde mate van persoonlijk belang van het raadslid bepalend is om niet deel te nemen aan de besluitvorming. Mag je als raadslid wanneer je ook lid bent van de bibliotheek ook meebeslissen over de subsidie van de bieb? Wanneer je agrarisch ondernemer bent, dus in het buitengebied, mag je dan als raadslid meebeslissen over dit bestemmingsplan? Vragen die gemakkelijker gesteld zijn, dan duidelijk beantwoord. Burgemeester Aat de Jonge deed een poging om in dit geval Cebus Korteweg over de streep te trekken, maar Cebus besloot toch om niet mee te stemmen. Een staaltje van integriteit. Of dat ook voldoende is terug te vinden in de integriteitsnota die voor mei is geagendeerd moeten we nog eens grondig bekijken.

3 mei 2007,
Jaap Oosterveld.