Brede school

kinderen17breedmaandag 18 januari 2010 12:00

Op 20 januari mocht ik de officiële start mee maken van de brede school in De Uiterton. De basis hiervoor is al enkele jaren geleden gelegd, maar sinds kort is een coördinator aangesteld, René Lont, die echt handen en voeten kan geven aan de verdere invulling van dit initiatief. Het is allemaal begonnen toen enkele schoollokalen beschikbaar kwamen en peuterspeelzaal en buitenschoolse opvang een plek vonden in de school. Samen met de kinderopvang en consultatiebureau (allebei dicht in de buurt) vormen deze partners de basis van de brede school De Uiterton. Samenwerking is het sleutelwoord. Afhankelijk van de mogelijkheden kunnen bijvoorbeeld bibliotheek, sport, consultatiebureau, cultuur, etc. onderdeel uitmaken van de brede school. Dit geldt ook op andere plekken in onze gemeente. Zo worden op dit moment in Biddinghuizen ideeën uitgewerkt waarin de Flevomeer bibliotheek samen met Kinderopvang Dronten en de drie basisscholen onder één dak komen te zitten. Een geweldige uitdaging, waar het hele dorp van zal profiteren.

Het doel is dat uiteindelijk elk scholencluster in onze drie kernen een dergelijke ontwikkeling zal doormaken. Daarbij is de samenwerking belangrijker dan het onder één dak zitten, al kan dat laatste stimulerend werken. Als gemeente helpen we onze partners graag een eindje op weg. Daarom heeft de gemeenteraad geld beschikbaar gesteld, waarmee de aanstelling van de coördinator mogelijk werd gemaakt. Ik ben heel benieuwd hoe een en ander zich verder gaat ontwikkelen.

Reacties op 'Brede school'