Sneller en eenvoudiger

dakkapelmaandag 25 januari 2010 12:00

Dit keer een stukje over een wat minder op de voorgrond tredend deel van mijn portefeuille: vergunningverlening. Burgers, bedrijven en instellingen hebben voor de meest uiteenlopende activiteiten een vergunning nodig. Dakkapel, evenement, standplaats, etc. Regelmatig ontstaat er discussie over de vraag of al die regels wel nodig zijn. We houden er nu eenmaal niet van om te worden ingeperkt in onze vrijheden. Tegelijk moeten we er niet aan denken dat iedereen maar zijn of haar eigen gang kan gaan. Dat levert chaos op. Kortom: hier is een goede balans nodig.

Maar als er dan toch een vergunning nodig is, proberen we het wel zo praktisch mogelijk te organiseren. Iedereen kent wel verhalen, of vertelt ze zelf op verjaardagen en andere daarvoor geëigende gelegenheden, wanneer het een keer niet goed is gegaan. Dus laat ik een voorbeeld noemen waar we als gemeente trots op zijn: de procedure voor een evenementenvergunning.

Tot voor kort kostte het gemiddeld twaalf weken voordat het hele traject van aanvraag tot vergunning was doorlopen. Door het proces eens goed tegen het licht te houden, zijn we erin geslaagd om dat terug te brengen tot gemiddeld vier weken. Geen geringe prestatie.

De meeste vergunningen voor een evenement worden nu binnen een maand afgegeven. Mits de aanvraag, afhankelijk van de omvang van het evenement, zes of twaalf weken van tevoren is ingediend. Voor veel kleine evenementen is zelfs helemaal geen vergunning nodig en kan worden volstaan met een melding. Die moet dan wel minstens tien dagen van tevoren bij de gemeente binnen zijn. Regels blijven nodig, maar we proberen het wel zo snel en eenvoudig mogelijk te organiseren.

« Terug

Reacties op 'Sneller en eenvoudiger'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.