Programmabegroting 2019

Roelof-InekeBakker.jpgvrijdag 09 november 2018 10:42

Donderdag 8 november werd in de gemeenteraad de begroting voor 2019 behandeld. Fractievoorzitter Roelof Siepel begon zijn bijdrage met een citaat uit het boek 'Dronten, nieuwe gemeente in nieuw land' dat in 1972 is geschreven. Het boek werd destijds door de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders aan de bewoners van de nieuwe gemeente Dronten aangeboden. Later op de avond bood hij het boek aan onze nieuwe waarnemend burgemeester Ineke Bakker aan.

"‘Dronten staat klaar om zelfstandig haar taak bij de verdere ontwikkeling van Flevoland te vervullen. Ze gaat dit doen met 35000 ha ruimte in het centrum van ons land, met goede verbindingen en voorzieningen, met aantrekkelijke woongebieden, maar ook met uitgestrekte landerijen, bossen, meren en stranden, met viswateren en picknickplaatsen en met veel vogels en prachtige luchten. Maar bovenal staat Dronten klaar met een jonge bevolking van 13000 mensen die al getoond heeft wat zij kan en wat zij wil en die er stellig in zal slagen verder vorm te geven aan haar eigen toekomst.’

Het is geen tekst uit de profielschets voor onze nieuwe burgemeester, het zijn woorden die in 1972 geschreven zijn. Woorden die 47 jaar later nog verrassend actueel zijn: ‘een bevolking die weet wat zij kan en wat zij wil’. Dronten was toen al een gemeente met goede verbindingen en voorzieningen, en met aantrekkelijke woongebieden. We staan op de schouders van onze voorgangers met onze opdracht om Biddinghuizen, Dronten, Swifterbant en ons buitengebied vitaal en leefbaar te houden, en we willen daarvoor de kracht van de samenleving ruimte geven. Voor de fractie van de ChristenUnie geldt dat we in deze verantwoordelijkheid ook naar de begroting voor het jaar 2019 willen kijken."

De ChristenUnie heeft daarom met Groenlinks, VVD en Leefbaar Dronten een amendement ingediend om in 2019 een bedrag te reserveren als 'participatiepost'. Hiervoor kunnen inwoners en maatschappelijke organisaties in het tweede kwartaal van 2019 ideeën aandragen die in de tweede helft van 2019 kunnen worden uitgevoerd. Ook steunden we de motie 'Ik stop ermee' van Leefbaar Dronten. Het college is daarin gevraagd om onderzoek te doen naar het aanbieden van een programma om te stoppen met roken. Dit past goed bij onze ambities en het sluit aan bij het komende Nationaal Preventieakkoord.

De volledige bijdrage van Roelof Siepel is hieronder te bekijken, maar kunt u ook hier downloaden.

Bijdrage begroting 2019.pdf38,2 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Programmabegroting 2019'