Faillissement IJsselmeerziekenhuizen

Segers debat IJsselmeerziekenhuizen.JPGzaterdag 03 november 2018 22:35

"Vorige week dinsdag vroegen het Slotervaartziekenhuis en de IJsselmeerziekenhuizen uitstel van betaling aan. Twee dagen later was het faillissement een feit. Wat volgde was een chaotische situatie. Chaos voor patiƫnten en chaos voor medewerkers. Maar ook een bestuurlijke chaos, want niemand had dit zien aankomen, het bestuur van de ziekenhuizen niet, de Raad van Toezicht niet, de zorgverzekeraar niet en ook de minister niet."

Dat zijn de eerste zinnen van de bijdrage van Gert-Jan Segers aan het debat in de Tweede Kamer op woensdag 31 oktober. Voorafgaand aan het debat was op veel manieren uitgesproken naar de minister en de Kamerleden hoe belangrijk het ziekenhuis in Lelystad en de polikliniek in Dronten voor ons zijn.

Alle partijen van onze gemeenteraad stuurden, samen met het college van burgemeester en wethouders, een brief naar minister Bruno Bruins voor Medische Zorg. Onze fractie zocht contact met de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie om te wijzen op het belang van het voortbestaan van het ziekenhuis met spoedeisende hulp (SEH) en acute verloskunde voor Dronten. Onze gemeente is immers uitgestrekt en het is belangrijk dat de wettelijke norm voor de aanrijtijd van ambulances gehaald wordt. Een aantal politici uit Lelystad en omgeving woonde het debat over de IJsselmeerziekenhuizen en het MC Slotervaart in de Tweede Kamer bij. Zo ook ons raadslid Marloes Hotting. De Kamerleden waren eenduidig in hun kritiek op de minister: deze chaos had voorkomen moeten worden. Onder sterke druk van onder andere de Kamerleden, lokale politici en diverse maatschappelijke organisaties gaf de minister toe. Een motie met het verzoek aan de minister zich tot het uiterste in te spannen om spoedeisende hulp en acute verloskundige hulp in de regio Lelystad in stand te houden, werd unaniem aangenomen.

De ontwikkelingen gaan snel. Door personeelstekorten is de SEH in Lelystad vanaf maandag 5 november 's nachts gesloten. Naar verwachting wordt woensdag 7 november meer bekend over de overnameplannen van het ziekenhuis en het voortbestaan van de SEH en acute verloskunde. Onze fractie blijft een vinger aan de pols houden. Ook onze waarnemend burgemeester, Ineke Bakker, en onze wethouders spannen zich in om goede zorg voor onze inwoners te waarborgen. We vragen uw gebed voor alle betrokken partijen, in het bijzonder de patiënten en medewerkers van de IJsselmeerziekenhuizen en het MC Slotervaart.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Brief gericht minister Bruins van de gemeenteraad & B&W Dronten over MC IJsselmeerziekenhuizen.pdf81,9 kBapplication/pdfdownload
Zorg, Welzijn & Sport