2012, een bijzonder jaar.

glaswoensdag 11 januari 2012 00:00

Inmiddels zitten we al in de 2e week van dit nieuwe jaar. Een bijzonder jaar.  En dan hebben we het niet alleen over de hogere temperaturen. Tot 10 graden op 9 januari. Alhoewel? Wat is de relatie van dit weer met de manier waarop wij rentmeester zijn? Beheren we de prachtige schepping van God wel goed? Hoe duurzaam zijn we met elkaar ingesteld? Vandaag lees ik dat overheden 30 procent energiebesparing laten liggen. Dat betekent dus dat we met dezelfde leef- en werkkwaliteit veel minder energie kunnen benutten bij de gemeente. Daar moeten we wat aan doen, of niet soms? Behalve het leefbaar houden van onze mooie en complexe planeet hebben we het ook over geld. De gedachten gaan dan uit naar de vele mensen die extra te lijden hebben onder de huidige slechte economie. Meer werkloosheid, eerder afglijden naar een minimuminkomensniveau en nog sterker, kinderen die hun eerste geld verdienen bijvoorbeeld door kranten te lopen en al dat geld volledig aan hun ouders moeten afstaan omdat vader en moeder aangewezen zijn op de Wet Werk en Bijstand. De huishoudtoets die nu voor de 2e week geldt en is opgelegd door het huidige kabinet zorgt ervoor dat je als “dubbeltje nooit een kwartje” kunt worden. Hoe kunnen kinderen in een dergelijke situatie toegroeien naar zelfstandigheid? Dit wordt wel erg moeilijk gemaakt. De optimistische liberale geest dwaalt momenteel wel erg door Nederland. Het recht van de sterkste wordt steeds duidelijker. Wanneer je op of na 1 juli a.s. een juridische procedure wilt voeren wordt het door een enorme verhoging van het griffierecht wel erg moeilijk gemaakt. Natuurlijk moeten we oppassen met het voeren van allerlei juridische procedures, maar een kleine portemonnee mag dit toch niet volledig verhinderen?  Het recht op beroep en hoger beroep mag geen papieren letter zijn voor de kansarmen in de samenleving. Juist in een tijd waarin een forse verschraling ontstaat in de sociale opvang en mensen wellicht eerder in bezwaar en beroep willen gaan worden de griffierechten enorm verhoogd. Het geeft toch een beeld dat dit kabinet hard werkt aan een tweedeling in de huidige samenleving.

Ook de CU vindt dat werk een goed medicijn is en veel mogelijkheden tot ontwikkeling geeft. Natuurlijk vindt de CU dat het gebod om te werken ook zoveel mogelijk nagestreefd moet worden. Dat is ook een van de speerpunten van de CU, ook in Dronten waarbij de vinger aan de pols zal worden gehouden en waarbij de CU zal meedenken en zal meewerken aan oplossingen.

Dit jaar worden de eerste stappen ook gezet om de jeugdzorg te decentraliseren van de provincie naar de gemeente. Ook de CU Dronten werkt in groepsverband binnen Flevoland aan voorstellen op dit terrein.

Dronten mag eind dit jaar ook verbonden worden aan de spoorlijn, nl. de Hanzelijn. De opening daarvan wordt verwacht op 9 december a.s. Duidelijk is dat dit voor Dronten nieuwe kansen geeft, kansen op ontwikkeling, kansen op een snelle verbinding met de Randstad en omgekeerd, maar ook een betere verbinding met Zwolle. Van Almere tot Zwolle; de regio met een hoge groeiprognose. We hopen ook op een forse toename van het gebruik van het openbaar vervoer, waarbij het ook van belang is dat er goede verbindingen ontstaan tussen bus en trein in deze regio.

Ook de N23 doet een stap vooruit. Dit voorjaar wordt de autoweg tussen Dronten en de A6 geopend. Een stapje in de richting van de A23, de autosnelweg tussen Alkmaar en Zwolle. Het zet Dronten op de kaart, geeft meer mogelijkheden op werkgelegenheid. Dat dit zoveel mogelijk in balans gehouden moet worden met leefbaarheid, spreekt haast vanzelf, maar is een lastig evenwicht dat soms veel weg heeft van koorddansen.

Vanuit een duurzame leefomgeving met daarin veel ruimte voor windenergie en andere duurzame vormen van energie wil de CU in Dronten ook in 2012 blijven werken aan een betrokken en stabiel klimaat. Wilt u ons daarin ondersteunen op welke manier dan ook? Met u willen wij graag blijven werken in onze prachtige gemeente Dronten aan de IJsselmond.

Namens de fractie,

Jaap Oosterveld.