Blik op zwerfafval

zwerfafval-0705vrijdag 24 februari 2012 00:00

Gewapend met een bananendoos vol platgestampte blikjes naar een raadsvergadering, zeker niet de meest gangbare materialen om de raadszaal mee te betreden.

Toch heeft de ChristenUnie gemeend aanhakend aan het onderwerp Duurzaam Dronten een blik op de afvalstromen binnen de gemeente te moeten werpen. Een aantal inwoners van Dronten neemt bijna dagelijks een afvalzak mee tijdens hun rondje (hard) lopen en ruimt daarbij een grote hoeveelheid zwerfafval op. De doos door de CU meegezeuld is slechts een klein deel van de lading blik dat tijdens hun rondje wordt gevonden.

Marianne Witteveen met haar bananendoos vol met platgestampte blikjes.

In de nota Duurzaam Dronten wordt gesproken over het voorbeeldgedrag, waarin we allemaal onze verantwoording hebben te nemen. Daarbij gaat het niet alleen over afvalstromen, maar over alle vormen van gedrag waarin we een voorbeeld kunnen zijn. Een mooie term daaraan gelinkt is volhoudbaarheid. Want het is belangrijk om duurzaamheid vol te kunnen houden.

Tijdens de vergadering is een motie van de ChristenUnie samen met GroenLinks aangenomen, waarin wordt gepleit voor het in stand houden van de financiële regeling voor de plastic inzamelactie, maar ook de instandhouding van de huidige statiegeldregeling. Daarnaast is het college opgeroepen uitbreiding van die regeling voor blikjes en kleine plastic flesjes te onderzoeken. Aan de emballageapparatuur zal het niet liggen, die is al geschikt om kleine flesjes en blikjes te verwerken. Statiegeld is een bewezen instrument om weggooien te verminderen. De CU denkt dat je op deze manier duurzaamheidbeleid volhoudbaar krijgt. Immers: we zijn allemaal verantwoordelijk voor onze toekomst.

Voor vragen, bel Marianne Witteveen

telefoon 0615520410