Ov-perikelen…

Station-Drontendinsdag 27 november 2012 00:00

De komst van een treinverbinding in Dronten heeft veel positieve kanten en gevolgen. Zo mag de dochter van ondergetekende haar gedicht voorlezen aan de Koningin. Hoe gaaf is dat!! Helaas is er ook een aantal negatieve aspecten.

Het gebrek aan openbaar vervoer verbindingen ’s avonds en in het weekend voor de mensen in het AZC is een punt van aandacht. Ook zij hebben toch recht op een aansluiting op het Openbaar Vervoer ’s avonds en in het weekend?

Een ander voorbeeld is het schrappen van de directe busverbindingen naar Zwolle (lijn 140 en 330)

Deze raakt veel gezinnen in Dronten financieel, want er zijn veel gezinnen waarvan de kinderen onderwijs volgen en/of studeren in Zwolle. Ook de mensen die in Zwolle werken en afhankelijk zijn van het openbaar vervoer zullen dit in hun portemonnee voelen, als de werkgever het niet geheel, of helemaal niet vergoedt.

Grote aantallen jeugd gaan er ’s morgens met de 140 of de 330 richting Zwolle. Nog niet zo langgeleden waren er nog klachten over overvolle bussen.

En nu zijn de directe buslijnen naar Zwolle geschrapt, om de simpele reden dat er ook een trein rijdt. Volgens een bericht op de site van de gemeente Dronten is dit normaal in de wereld van het openbaar vervoer. Als er een treinverbinding is, rijdt er geen bus meer, luidt de stelling.

Snel uitgerekend gaat het een gezin per schoolgaand kind ongeveer 750 euro extra per jaar per kind kosten als ze overstappen op de trein, voor zover nu bekend. Mochten ze toch met de bus blijven reizen, dan hebben de kinderen minimaal 3 uur per dag reistijd, terwijl dit voorheen ongeveer 2 uur was. De extra reistijd wordt veroorzaakt door de overstap in Kampen en loopafstand van het NS Station in Zwolle naar de Campus bijvoorbeeld. Dus 1 uur extra reistijd per dag.

Maar wat nu? Kan hier nog iets aan worden gedaan? Wat zijn de opties? Spitsbussen, zoals het proefdiercentrum wèl heeft gekregen / bedongen? Betere aansluitingen in Kampen? Pendelbus van station Zwolle naar Campus? Zomaar een paar gedachtenkronkels....

Hierover gaan wij, als fractie van de ChristenUnie Dronten het vanavond hebben. Ook zal de fractievoorzitter van de CU Flevoland, Roelof Siepel aansluiten bij het overleg.

Mocht u nog ideeën hebben, u weet ons te vinden!!

Namens de ChristenUnie Dronten,

Wilfred Kamermans

Reacties op 'Ov-perikelen…'

chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 09-01-2015 06:39
Beschikbaar in een Nep Horloges verscheidenheid van metalen, kleuren van wijzerplaten zwart, goud, wit en Hublot Replica soorten armbanden metaal of leer, de Cockpit allen die niet noodzakelijkerwijs een chronograaf hoeft, moet verleiden maar op zoek naar een robuust en betrouwbaar horloge in de grote traditie van de Breitling wrist instrumenten. Deze nieuwe modellen zijn verkrijgbaar in staal, tweekleurige staal en roze goud versie en in een kostbare roze goud versie.