Groter Lelystads vliegveld in achtertuin van Dronten?

DSCF1602dinsdag 12 februari 2013 00:00

Hans Alders, adviseur van het huidige, maar ook van vorige kabinetten heeft op 24 januari een boekje open gedaan over zijn activiteiten en de besluitvorming van het kabinet rondom de toekomst van het vliegveld bij Lelystad. Daarna volgde er op verzoek van Groen Links op 31 januari een interpellatie in de raadsvergadering gesteund door ChristenUnie.

Waar gaat het over? Heel kort samengevat: wat Schiphol in de nabije toekomst niet meer kan verwerken zal door de vliegvelden in Eindhoven en Lelystad worden verwerkt. Dat betekent op middellange termijn 45.000 vliegbewegingen per jaar in deze polder. Daarnaast sprak Hans Alders tot ieders verrassing uit dat hij verwachtte dat dit op langere termijn verdubbeld kan worden naar 90.000. Een groot deel daarvan vliegt over het grondgebied van Dronten en op een hoogte waarvan we niet blij worden. Nu heeft Hans Alders al een aantal jaren geleden een rondetafelgezelschap georganiseerd vernoemd naar zijn naam. Ook de gemeente Dronten doet daaraan mee en zet vooral in op een gunstiger lijn voor de landende vliegtuigen en verbetering van de N23, omdat ook toename van het autoverkeer wordt verwacht. Daarnaast heeft de gemeente Dronten al eerder besloten een aantal meetpunten voor het geluid van vliegtuigen in te stellen. 

Onthutsend is dat Hans Alders op een minachtende wijze de deelnemers van de tafel te kijk zet. Verslagen van de gesprekken worden ondanks toezeggingen niet altijd gemaakt, pakken vergaderpapier worden soms op het laatste moment, letterlijk 1 minuut voor 12 aangeleverd. Veel van deze sessies leveren vertrouwelijk materiaal op, waardoor de gemeente alleen op dezelfde wijze kan worden geïnformeerd, waardoor de rol van de gemeenteraad als besluitvormend orgaan wordt geketend. 

Gelukkig heeft de interpellatie een aantal zaken in de openbaarheid gebracht, zodat in openheid over dit onderwerp gesproken kan worden.

De CU houdt nadrukkelijk de vinger aan de pols en wil de discussie aangaan of het wel verstandig is om op deze wijze te blijven deelnemen aan de Alderstafel. Immers, Hans Alders heeft als opdracht om de regionale spelers als het ware mee te nemen in de schaalvergroting en de weerstanden in de regio te verminderen. Aan de ene kant heeft de gemeente Dronten formeel ook geen zeggenschap in het hele gebeuren, want dat is aan de Tweede Kamer en aan het kabinet. De wijze waarop nu de deelnemers te kijk worden gezet door Alders is van dien aard dat de voordelen om deel te nemen aan deze tafel wegslinken als sneeuw voor de zon. Het belang dat het kabinet heeft om de regionale spelers in dit proces goed mee te nemen, moet beter door het College in Dronten worden uitgebuit. Dat is het belang van Dronten, want het economisch belang waarmee wordt geschermd is boterzacht en de te verwachten overlast is dat helaas bepaald niet.

Labels

« Terug

Reacties op 'Groter Lelystads vliegveld in achtertuin van Dronten?'

chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 09-01-2015 06:39
Beschikbaar in een Nep Horloges verscheidenheid van metalen, kleuren van wijzerplaten zwart, goud, wit en Hublot Replica soorten armbanden metaal of leer, de Cockpit allen die niet noodzakelijkerwijs een chronograaf hoeft, moet verleiden maar op zoek naar een robuust en betrouwbaar horloge in de grote traditie van de Breitling wrist instrumenten. Deze nieuwe modellen zijn verkrijgbaar in staal, tweekleurige staal en roze goud versie en in een kostbare roze goud versie.

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.