"Bergen werk voor de gemeenteraad."

West, Vierlanderdinsdag 14 januari 2014 16:33

Er liggen bergen werk voor de gemeenteraad. Sinds 1998 ben ik bij de lokale politiek in Dronten betrokken. In al die jaren heb ik dit nog nooit meegemaakt.

Op allerlei fronten speelt het een en ander. Om er enkele te noemen:

Blijft Dronten in Flevoland of wordt onze prachtige gemeente toch opgeslokt door de Randstad vanwege een samenvoeging van de drie provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland?

In januari van 2013 heeft de ChristenUnie een motie ingediend die door ruime meerderheid (VVD en 1 lid van de PvdA waren tegen) is gesteund. Daarin is de oproep gedaan om al het mogelijke te doen om Flevoland te behouden en wanneer dat niet haalbaar blijkt te zijn dan heeft de aansluiting richting Overijssel nadrukkelijk de voorkeur. Daarna is er veel werk verzet om dit geluid ook in Den Haag voor het voetlicht te plaatsen.  De Eerste Kamer heeft een paar dagen geleden de minister het nadrukkelijke verzoek meegegeven om met een beter onderbouwd plan te komen. Gevolg daarvan is dat er nu vertraging optreedt en dat 1 januari 2016 niet meer haalbaar lijkt te zijn. Daarmee loopt het spoorboekje van het kabinet op dit punt uit de pas. De ChristenUnie is ervan overtuigd dat Dronten niet gediend zal zijn met een aansluiting bij de Randstad via dit landsdeel.

Dat brengt ons bij de samenwerking met de regio Zwolle. Dronten ligt in een economisch gunstige regio tussen Almere en Zwolle in. Ook via de Hanzelijn wordt veel richting Zwolle gereisd. Op ambtelijk niveau vindt vele samenwerking plaats waar Dronten ook van kan genieten. Ondanks de recessie meldde wethouder Gach onlangs dat het aantal arbeidsplaatsen in onze gemeente een lichte groei laat zien van 1%. Toch stijgt ook in Dronten wel de werkloosheid en dat is zorgelijk.

Dit jaar is ook het hospice van start gegaan.  Het hospice, gelegen bij de Open Hof, richt zich op mensen die zich in de laatste levensfase bevinden en geen of onvoldoende mogelijkheden hebben om thuis te sterven. Het hospice met zijn vele vrijwilligers (ik heb begrepen dat er zelfs een wachtlijst is van mensen die zich hiervoor als vrijwilliger hebben opgegeven) wil een thuis bieden voor deze ernstig zieke mensen. De ChristenUnie en het CDA hebben voorstellen ontwikkeld en ingediend om voldoende financiële steun te geven aan deze voorziening. De gemeenteraad heeft dit breed gesteund.  Dronten richt zich steeds meer op een bevolking met een sterke groei van het aantal senioren.

De woningbouw stagneert helaas ook in Dronten. De fractie van de ChristenUnie heeft een voorstel ingediend om ook via een erfpachtconstructie de aankoop van goedkopere woningen mogelijk te maken voor mensen met een smallere beurs. Na een ambtelijk onderzoek concludeerde het College van Burgemeester en Wethouders dat dit niet gewenst is. De meerderheid van de Gemeenteraad heeft het College hierin gevolgd. De ChristenUnie beraadt zich momenteel op nieuwe stappen richting erfpacht.

De groeiambitie van Dronten is bijgesteld. In 2020 wordt ervan uitgegaan dat de gemeente Dronten 43.000 inwoners zal tellen. Op dit moment stagneert de groei en blijft Dronten dit jaar hangen op ruim 40.000 inwoners.

De gemeenteraad heeft onlangs besloten om de route aan de noordkant van Dronten op kortere termijn te verbeteren. Dat betekent dat de gemeente een forse bijdrage levert aan de provincie om versneld een  nieuwe weg aan te leggen voor het verkeer dat aan de noordkant Dronten wil passeren. Het gaat hier om een vorm van voorfinanciering. De fractie van de ChristenUnie heeft dit gesteund. Er wordt nu hard gewerkt om ook bij Roggebot maatregelen te nemen die zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer.

De raad- en commissievergadering is net zoals bijna alle vergaderingen openbaar. Heeft u interesse om eens een vergadering bij te wonen, meldt u zich dan aan bij de fractie. Wij willen graag uw gastheer/gastvrouw zijn.

Vrijwel dezelfde mensen die nu de fractie vormen zijn ook volop bezig om het verkiezingsprogramma op te stellen. Een uitdaging die elke vier jaar opnieuw veel bezinning en gesprekken opleveren.

U ziet het er is op allerlei terreinen veel gaande.

Namens de fractie,

Jaap Oosterveld

Reacties op '"Bergen werk voor de gemeenteraad."'

chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 09-01-2015 06:38
Beschikbaar in een Nep Horloges verscheidenheid van metalen, kleuren van wijzerplaten zwart, goud, wit en Hublot Replica soorten armbanden metaal of leer, de Cockpit allen die niet noodzakelijkerwijs een chronograaf hoeft, moet verleiden maar op zoek naar een robuust en betrouwbaar horloge in de grote traditie van de Breitling wrist instrumenten. Deze nieuwe modellen zijn verkrijgbaar in staal, tweekleurige staal en roze goud versie en in een kostbare roze goud versie.