Ouderbijdrage jeugdhulp per 1 januari 2016 afgeschaft

dinsdag 17 november 2015 16:58

Begin van dit jaar heeft de ChristenUnie in Dronten het College via een motie "niet aan de orde van de dag" gevraagd om de ouderbijdrage jeugdhulp niet te innen. Het College heeft vervolgens besloten deze inning op te schorten. Het kabinet heeft afgelopen vrijdag besloten deze bijdrageregeling per 1 januari a.s. af te schaffen. Daar zijn wij blij mee.

Wat was er aan de hand?

Het gaat hier om kinderen die psychiatrische zorg krijgen en niet meer thuis wonen. De bijdrage die per 1 januari 2015 was ingevoerd, is bedoeld als tegemoetkoming in de kosten van levensonderhoud. Immers zo werd geredeneerd, het kind is niet meer thuis, dus zijn de kosten voor de ouders voor dit opgenomen kind minder. Zo’n bijdrage kan wel oplopen tot 1500 euro per jaar.

De zorg die er ontstond door deze bijdrage was dat veel ouders deze zorg zouden gaan mijden vanwege de kosten. Het zou dan ook een drempel naar de jeugdzorg worden, juist voor kinderen die deze intensieve vorm van zorg nodig hebben en vaak in kwetsbare gezinnen leven. Daarnaast bleek de inningsregeling ook nog erg  ingewikkeld en daarom ook duur te zijn.

Een lang verhaal kort:

De staatssecretaris Martin van Rijn ziet in dat deze regeling ernstige problemen veroorzaakt en een enorme drempel opwerpt voor veel gezinnen. Deze drempel is nu per 1-1-2016 volledig weggenomen en wij zijn er trots op dat in Dronten ook het afgelopen jaar dergelijke inningen niet zijn uitgevoerd. Wij vinden deze maatregel dus helemaal terecht!

Volksgezondheid
Zorg, Welzijn & Sport