Kerst 2022: Presentje

Kerst 2022vrijdag 23 december 2022 19:02

Tijdens de feestdagen, met kerst of sinterklaas, krijg je vaak cadeaus. Je krijgt van alles: van prachtige persoonlijke presentjes, tot spullen waar je totaal niet op zit te wachten. Leuk hoor, zo’n plastic autobaan voor de kinderen, maar je weet al dat ie na een paar weken kapot in de vuilnisbak belandt.

Het kan ook anders: misschien heb je wel een bemoedigende kerstkaart gekregen met precies de juiste tekst die uw of jouw hart raakte. Of kreeg je een nader te besteden bedrag als kerstpakket van je werk, dat uitgegeven kon worden aan vage cadeaus – dat zelfhulpboek wat halverwege voorgoed weg wordt gelegd, of die geurkaars die zijn geur langzaam in de kast verliest.

Wanneer wij elkaar wat geven dan gaat dat niet altijd even goed. Soms ken je de ander niet of nauwelijks en haal je maar een cadeaubon of bos bloemen. Het gebeurt ook dat we zelf enthousiast zijn over iets en dat aan de ander geven, om er dan tot onze teleurstelling achter te komen dat het niet gewaardeerd wordt zoals je had gehoopt. ‘Dit is echt een levensveranderend boek’, zei je, om het bij de volgende verjaardag nog in plastic in de kast te zien staan. Toch past ons ook altijd dankbaarheid; wees blij met wat je krijgt, het gaat ook om het gebaar.

Ook van God hebben we een cadeau gekregen. Niet voor jouw verjaardag, ons jubileum, die promotie of mooie rapportcijfers. Je hoeft er niks voor te doen of een tegenprestatie te leveren – aanname en dankbaarheid is wat Hij van je vraagt. Het is ook geen cadeau wat je later pas mag verzilveren bij een webshop, welnesscentrum of in de hemel. Het is wel een cadeau dat je hard nodig hebt – broodnodig zelfs. Athanasius schreef 1700 jaar geleden al over dit ‘goddelijke cadeau’:

‘Had God niet bedoeld dat de mensen hem kennen? In feite heeft God ons een aandeel gegeven in zijn eigen beeld – dat is in onze Heer Jezus Christus. Hij heeft zelfs ons als mensen naar dit beeld geschapen. Daarom kunnen we door het Woord – dat is Jezus – de Vader kennen. En, als we de Vader kennen, zijn we echt gelukkig en gezegend.’

Eigenlijk niet in woorden te vatten: Jezus Christus is het geschenk van de Vader aan ons. Hij is de enige weg tot de Vader. Pak Hem met beide handen aan. Stop dit cadeau niet weg in de kast, maar pak het uit. Hij is het enige kerstcadeau dat ieder mens mag aannemen. ‘Laten we God danken voor zijn onbeschrijfelijk geschenk’ – 2 Korintiërs 9:15.

Namens de fractie van de ChristenUnie wensen we jullie Gods liefde, Christus’ genade en de warmte van de Heilige Geest toe voor nu en 2023.

Rien de Groot