Persbericht fractie ChristenUnie Dronten

Journaillezondag 31 oktober 2010 08:06

De fractie van de ChristenUnie betreurt het dat Jaap Kodde na nog geen half jaar wethouderschap tot het besluit moet komen om zijn ontslag in te dienen. Triest dat persoonlijke omstandigheden, gelegen in de privésfeer hem hiertoe hebben gedwongen.

Dat hij afziet van eventuele rechten op wachtgeld is voor de gemeente Dronten een meevaller. De fractie van de ChristenUnie wenst Jaap Kodde en zijn gezin kracht en wijsheid toe.

De ChristenUnie begrijpt dat de VVD een opvolger heeft gezocht en nu al gevonden. Merkwaardig dat deze nog niet bekend is gemaakt. De VVD stelt dat de coalitiepartners het licht nog op groen moeten zetten. De normale gang van zaken is dat de eigen partij het recht heeft te bepalen wie de opvolger wordt, in dit geval van Jaap Kodde. Dat de VVD de coalitiepartners en het College meedeelt wie door de VVD naar voren wordt gebracht is begrijpelijk en zorgvuldig. Maar dat hoeft toch niet zo lang te duren? De ChristenUnie vraagt zich af wat hier nog meer achter zit. Ook de website van de VVD zwijgt op dit punt in alle talen. Op andere punten is deze coalitie voortvarender gebleken.

Het Collegeprogramma dat volgende week in de Raad wordt besproken kent weinig ambitie. Wat dat betreft zouden drie wethouders voldoende kunnen zijn.

Er dient echter wel voortvarend en strak bezuinigd te gaan worden en er komen nog veel taken op de gemeente af, gezien de plannen van het nieuwe kabinet. De ChristenUnie vindt toch dat een vierde wethouder wel gewenst is op voorwaarde dat de Coalitie en het College meer ambitie laten zien. Nadrukkelijk meer intergemeentelijke samenwerking zoeken op tal van terreinen is zo’n uitdaging, maar dan moet het wel opgepakt worden. Er is in deze tijd veel te doen op het terrein van de bescherming van de zwakkere in de samenleving.

Reacties op 'Persbericht fractie ChristenUnie Dronten'