Komst van Dancefestival Defqon.1 naar evenemententerrein Biddinghuizen?

maandag 31 januari 2011 16:20

De fractie van de ChristenUnie in Dronten hoorde op de nieuwjaarsbijeenkomst de burgemeester trots vertellen dat Defqon.1 waarschijnlijk naar het evenemententerrein in Biddinghuizen gaat. Ondanks het feit dat dit terrein bij uitstek is ingericht voor grote evenementen vraagt de ChristenUnie zich af of dit festival hiervoor een maatje te groot is. Nu is het al te groot voor Almere omdat Almere Poort naast het Defqon.1 terrein wordt gebouwd.

Defqon.1 meldt dat “niet alleen de breedste waaier aan harde digitale muziekstijlen kenmerkend is voor het festival, ook de mix van het uitzinnige publiek met de rauwe fantasiewereld, het harde geluid, de freaky kunstenaars, de mooie podia en elk jaar een compleet andere beleving, hebben Defqon.1 gemaakt tot wat het is”.

Uit bronnen in Almere wordt ons verteld dat de organisatie zeer professioneel is en dat er een uitstekend draaiboek is.

De fractie van de ChristenUnie vraagt zich af of de groei die op een groter terrein zoals in Biddinghuizen kan ontstaan zal zorgen voor mogelijk grote overlast. Daarom zijn deze week de volgende vragen aan het College van B&W gesteld:

1. Binnen welke geluidscontouren wordt verwacht dat dit dancefestival mag opereren?
  2. Wilt u het contract met Defqon openbaar maken?
  3. Hoe meet u het geluid, op welke locaties, op welke momenten van het etmaal en met welke frequentie?
  4. Hoe verdisconteert u bij die meting de windrichting en de sterkte van de wind?
  5. Meet u ook op het terrein zelf?
  6. Er zijn toenemende zorgen over gehoorproblemen bij jongeren vanwege het hoge aantal decibellen bij allerlei types muziek. Vanuit de preventieve gezondheidstaken willen wij u vragen hoe u die preventie in deze hanteert.
  7. De gemeente Elburg heeft u inmiddels een brief gestuurd en stelt u daarin een aantal vragen. Wilt u de fractie uw antwoorden aan deze gemeente ook beschikbaar stellen?
  8. Wat is uw beleid in deze wanneer u in kunt schatten dat er al dan niet vermeende overlast bij “de buren” wordt gesignaleerd?
  9. Wanneer en op welke wijze heeft u deze gemeente daarover geïnformeerd?
  10. Heeft u bij de gemeente Almere ook geïnformeerd naar hun ervaringen over Defqon, in het bijzonder t.a.v. geluid(overlast), verstoring van de orde en drugs- en of drankgebruik? Zo ja, wat is de uitkomst?
  11. Klopt het dat dit festival misschien meerdaags gaat worden? Zo ja op welke dagen in de week zal dat dan uitgebreid worden?

Nadere info: Jaap Oosterveld, fractievoorzitter ChristenUnie Dronten, tel. 06-55196058.

Reacties op 'Komst van Dancefestival Defqon.1 naar evenemententerrein Biddinghuizen?'