Nieuwsbrief ChristenUnie Dronten

maandag 18 maart 2013 00:00

Op 15 maart was er een ontmoeting tussen de fractievoorzitters, de Commissaris van de Koningin Leen Verbeek, de burgemeester en de griffier.

Dit gesprek werd geopend met een korte inleiding van dhr. Verbeek die gericht was op de toekomst van de gemeenteraad.

Daarbij werd aan de fractievoorzitters gevraagd hoe toekomstbestendig de raad Dronten is. Overigens: er waren geen speciale redenen om dergelijke vragen aan Dronten te stellen. Het gaat om een gesprek dat met alle 6 gemeenteraden in Flevoland wordt gehouden.

Aandachtspunten daarbij:

1. binnen enkele jaren is de begroting van de gemeente Dronten verdubbeld. Vooral omdat de AWBZ voor een groot deel onder wordt gebracht bij de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, omdat er een participatiewet volgend jaar moet komen waardoor het werk van het UWV voor een deel naar de gemeente gaat (vooral de Wajong) en omdat de jeugdzorg vanuit de provincie binnen enkele jaren naar de gemeente gaat. Zeker in een tijd van schaarste zullen er scherpe keuzes gemaakt moeten worden en is het van het grootste belang dat ook hierin de zwakkere in de samenleving kan rekenen op de overheid.
  2. het bestuur zal harder worden. Wanneer de begroting niet op orde is kan er tot nu toe steun worden verwacht van andere overheden. Dat zal veranderen. Het gemeentebestuur moet dan zelf de tekorten wegwerken en geen steun van Den Haag verwachten. De verschillen per gemeente zullen daardoor ook groter worden.
  3. Ook door bovenstaande ontwikkelingen, maar ook door verharding in de samenleving ontstaan er steeds meer kwesties in het openbaar bestuur waarbij de goede naam schade wordt berokkend. Dit betekent dat de ambtenaren, het College van B&W maar ook het hoogste orgaan, nl. de gemeenteraad daar heel scherp in moet zijn en elkaar daar ook op moet kunnen en durven aanspreken. Het gaat dus om integer handelen.

U ziet de overheidslaag die het dichtst bij de burger is, doet er steeds meer toe. De taken worden ook zwaarder, maar de uitdagingen in te maken keuzes nemen nadrukkelijk toe. De fractie heeft daarbij uw steun in Woord en Daad hard nodig. De fractie werkt in kringen. Om de raadsleden staan enkele burgerraadsleden die ook spreekrecht hebben in commissievergaderingen. Daaromheen staan enkele actieve leden die regelmatig meediscussiëren in de fractie en ook de stukken bestuderen en daaromheen zijn er enkelen die vanwege hun specifieke kennis ingeschakeld kunnen worden. Deze manier van werken bevalt erg goed en betekent dat steun gegeven kan worden in maatwerk. Het hoeft dan niet altijd veel tijd te kosten. De bijdrage kan heel selectief zijn. Heeft u daarin interesse, neem dan met de fractie contact op. Tel.nr. 06-55196058.

Op dit moment wordt de website: www.dronten.christenunie.nl nieuw leven ingeblazen. Kijkt u daarop wanneer u de fractie, maar ook het bestuur wilt volgen. U kunt ons ook via de site bereiken.

Jaap Oosterveld, fractievoorzitter.

Reacties op 'Nieuwsbrief ChristenUnie Dronten'