Dronten start met inzameling taxus snoeiafval voor kankermedicatie

doneerjehaag_nlzaterdag 14 mei 2016 08:19

In juni 2015 stelde ChristenUnie Dronten voor om taxus-snoeiafval in te gaan zamelen. Uit dit snoeiafval wordt namelijk de stof baccatine gewonnen die gebruikt wordt bij de bestrijding van kanker. De gemeente begint nu met zo’n verzamelpunt.

Vorig jaar heeft de ChristenUnie, met steun van D66, bij de behandeling van de kadernota aan het college gevraagd een snoeiafvalcontainer te plaatsen waarin het snoeiafval van taxushaag ‘Taxus Baccata’  verzameld kan worden. Dit snoeiafval is belangrijk voor het ontwikkelen van medicatie tegen kanker. Elke kubieke meter taxussnoeisel is goed voor 1 chemotherapie. Overigens is alleen het taxussnoeisel uit de snoeiperiode van 15 juni tot 31 augustus bruikbaar. Het college heeft recent besloten dat ook Dronten een inzamelpunt voor taxussnoeisel begint in samenwerking met de landelijke inzamelactie. De ChristenUnie fractie is daar heel blij mee. Fractievoorzitter Jaap Oosterveld: “Als ons tuinafval al zo’n grote bijdrage kan leveren aan de ziektebestrijding van deze heftige ziekte, dan is dat toch geweldig om te doen? Zo helpen wij meestrijden tegen kanker en voor de gezondheid van medemensen”.
De ChristenUnie roept inwoners van Dronten met een taxushaag dus graag op hun taxus-snoeiafval te doneren bij het Afvalpunt aan de Milieustraat. Meer informatie hierover kunt u vinden bij Stichting De Hoop, www.vergrootdehoop.nl en bij de Gemeente Dronten.

Reacties op 'Dronten start met inzameling taxus snoeiafval voor kankermedicatie'