"Invloed met impact": Internationale Vrouwendag 2021

Red sand project IJMmaandag 08 maart 2021 22:51

Zelfvertrouwen en authenticiteit zijn in de politiek heel belangrijke eigenschappen. We zouden daar als vrouwenfractie van de ChristenUnie in Dronten aan toe willen voegen dat juist werken en leven vanuit wie je bent, jouw unieke zijn, van belang is om kleur te geven aan onze maatschappij. Het draait immers altijd om mensen (al vinden wij dat, eerlijk gezegd, ook niet altijd even helder bij elk onderwerp).

Vandaag is het internationale vrouwendag. Hoe meer wij daarover nadenken, hoe ridiculer we het vinden dat we het anno 2021 nog steeds moeten hebben over dit oh zo belangrijke thema dat nadruk legt op gelijkwaardigheid en recht voor ALLE mensen, dus ook vrouwen. Maar zolang als het moet, zullen ook wij dat doen! Uit het opiniestuk ‘de jurk van Kaag’ werd ook wederom pijnlijk duidelijk dat er bij vrouwen extra gelet wordt op uiterlijk zoals kleding of haardracht. Serieus? Zouden wij willen zeggen. Nederland? Ja, inderdaad Nederland. Daarom vanuit de vrouwenfractie CU uit Dronten voor deze dag aan alle mensen (inclusief mannen) een aantal mooie woorden van Eleonoor Roosevelt (inspiratiebron voor veel vrouwen over de gehele wereld en belangrijke bron van input voor president Roosevelt). Zij sprak de woorden: ‘Alleen het karakter van een mens is de echte maatstaf van waarde.’

Karakter tonen in deze maatschappij om voorbij uiterlijkheden te gaan, voorbij toon van stem of manier van schrijven. Door de uiterlijkheden heen te kijken naar wat er van binnenuit bij mensen leeft, oog te hebben voor het verhaal van elk mens in onze maatschappij, het geluid van de onderdrukte te horen en degene waar het water aan de lippen staat, te zien. Wij hebben als mensen geen tijd om ons bezig te houden met uiterlijkheden en commentaren daaromtrent. Mannen en vrouwen beiden niet. Onze maatschappij heeft mensen nodig die hun waarden willen uitdragen en zichtbaar willen laten zien dat elk mens telt.

Internationale vrouwendag is een mooie aanleiding om daar vandaag weer extra bij stil te staan. Wij hebben daar invulling aan gegeven door samen deel te nemen aan het Red Sand Project van International Justice Mission. Om aandacht te geven aan de slachtoffers van uitbuiting en mensenhandel die verloren raken in de kieren van de samenleving, aan de rand van de maatschappij, hebben we bloedrood zand in kieren gestrooid. Zo trekken we symbolisch een streep: uitbuiting en mensenhandel moeten stoppen. Ook deze meisjes en vrouwen zijn waardevol en moet recht worden gedaan.

Red Sand Project IJM 2