Veiligheid fietser en voetganger wel voldoende op nieuwe weg naast Redeplein?

donderdag 13 juli 2006 16:43

De fractie van de ChristenUnie heeft in de Commissievergadering van 6 juli het College nadrukkelijk de aandacht gevraagd voor de rijbaan naast het nieuwe, op zich fraaie Redeplein. Meerdere Drontenaren benaderden de fractie de laatste dagen omdat zij de nieuwe straat naast het Redeplein onveilig vinden.

Geparkeerde auto’s staan aan beide kanten van de rijbaan. Fietsers moeten soms van de fiets afstappen omdat de tegemoetkomende auto te weinig ruimte overlaat aan de fietser. Er wordt soms ook hard gereden en het komt nog vrij vaak voor dat auto’s vanuit beide richtingen gebruik maken van de rijbaan en elkaar niet of nauwelijks kunnen passeren. Juist omdat er ook geparkeerde auto’s staan die soms wel heel dichtbij de rijbaan staan is er voor de fietser ook nauwelijks ruimte over om af te stappen.
Voor auto’s is de rijbaan als éénrichtingsverkeer ingericht. Vanuit De Zuid kan naar De Oost door de automobilist worden gereden. Fietsers kunnen van twee rijrichtingen gebruik maken.

De ChristenUnie deelt de geuite zorgen en vraagt zich af of het wel voldoet aan de veiligheidseisen. Het opheffen van de parkeerplaatsen aan de zuidzijde ziet de ChristenUnie als oplossing. Deze verloren parkeerplaatsen moeten dan nog wel in dit centrum gecompenseerd worden.
De fractie heeft de volgende vragen aan de wethouder gesteld:
a. Ligt De Rede in een 30-km zone of in een 50 km-zone?
b. Wat zijn de redenen geweest om de rijbaan van de Rede zo smal uit te voeren?
c. Hoe denkt u de onveiligheid weg te kunnen nemen?

Wethouder Engelvaart heeft geantwoord dat het zijn aandacht heeft. Naar zijn mening moet Dronten ook wennen aan deze situatie. Naar zijn mening voldoet het wel aan de eisen. Het gaat om een 30-km zone. De bebording moet nog aandacht krijgen. Er is uitvoerig nagedacht en met vele belanghebbenden en deskundigen besproken. Ook vorig jaar heeft het aandacht gekregen in de gemeenteraad. De wethouder zal zijn ambtenaren vragen het een en ander nog eens goed te bekijken.

De ChristenUnie zal de vinger aan de pols houden.

Namens de fractie van de christen|Unie
F.D. Meijer, secretaris

Reacties op 'Veiligheid fietser en voetganger wel voldoende op nieuwe weg naast Redeplein?'