Rotondes

donderdag 13 juli 2006 17:00

"Neem nu meteen de rotondes in het centrum mee nu allerlei toegangswegen naar deze rotondes op de schop gaan." Dat stelde de ChristenUnie op 6 juli in de commissievergadering wethouder Koning voor.

Het is de ChristenUnie al langere tijd een doorn in het oog dat de rotondes in Dronten zo verschillend zijn ingericht. Bescherming van het langzame verkeer door de fietsers in de voorrang te nemen heeft nadrukkelijk de voorkeur.
Nu moet eerst bij elke rotonde gekeken worden hoe de voorrang daar geregeld is. Erg verwarrend en daarmee onveilig. Gelijkheid van de rotondes binnen de bebouwde kom is noodzakelijk.
Vooral de rotondes in het centrum springen in het oog. Deze liggen vlakbij de bouwactiviteiten en kennen veel auto- en fietsverkeer. Dit zou nu mooi kunnen worden meegenomen met alle verbouwingen in het centrum.
De rotondes Gangboord/Helling en Noord/Oeverloper zijn reeds rotondes, waar de fietspaden al als een vierkant om de rotondes liggen en kunnen simpel worden aangepast. Op de rotonde De West/Het Gangboord zijn de fietsers al in de voorrang. Aanpassing van de rotonde De West / Het Gangboord kan opgepakt worden bij de aanleg van de nieuwe rondweg.

Wethouder Koning verwijst in zijn beantwoording naar het coalitieprogramma en stelt dat er nu geen mogelijkheden zijn, ook gezien de financiële toestand waarin de gemeente Dronten zich bevindt. Hij zegt toe in oktober een kostenoverzicht van de aanpassingen van de rotondes aan de gemeenteraad te verstrekken. Het gaat dan om de inrichting van de rotondes waarbij de fietsers in de voorrang komen. Dit najaar kan dit aandachtspunt weer aan de orde worden gesteld.

Namens de fractie van de ChristenUnie
F.D. Meijer, secretaris

Reacties op 'Rotondes'