Vliegen in de polder
Of het nu gaat om vakantie of een zakenreis, vliegen is een vanzelfsprekende manier van reizen geworden. Alleen maken die vliegtuigen zelf wel een hoop lawaai. Met name bij de start en de landing op de luchthaven. Daarom houden we het liefst zo’n luchthaven een eindje bij ons uit de buurt. Bijvoorbeeld Schiphol. Dat is voor ons immers goed te doen, zeker wanneer straks de Hanzelijn gaat rijden. Zo hebben we wel de lusten, maar niet de lasten.
Hoewel, in de tijd dat ik dit stukje schrijf, komen er een paar toestellen over vliegen, met bestemming Schiphol. Ze maken op deze hoogte gelukkig niet veel lawaai, maar zijn toch duidelijk hoorbaar. Nee, echt stil is het niet meer in de polder. (Hetzelfde geldt overigens voor het verkeer over de provinciale wegen, dat met een verkeerde windrichting tot ver binnen de bebouwde kom te horen is. Maar dat terzijde.)
Het ongerief zal in de komende jaren toenemen, want ‘onze’ luchthaven bij Lelystad heeft uitbreidingsplannen. Die ontwikkeling is vooralsnog bescheiden. Volgens de huidige plannen zullen straks per dag zo’n 30 vliegtuigen tussen Dronten en Swifterbant de landing richting de luchthaven Lelystad inzetten. Dat doen ze op een hoogte van 3000 voet (± 900 meter). Althans, dat is wat de gemeente al jaren voor elkaar wil krijgen. Tot nu toe helaas zonder succes. Dus lopen we het risico dat vliegtuigen straks al op een hoogte van 2000 voet (± 600 meter) over vliegen. Reden voor Dronten om in beroep te gaan bij de Raad van State.
Maar er is meer aan de hand. De tweede bron van zorg komt voort uit de keuze van minister Eurlings om een deel van de vliegtuigen straks met een lange bocht dwars over de polder te laten vliegen. Dit is de zogeheten ‘linksom route’. De kortste, en meest praktische, route voert over de Oostvaardersplassen. Maar de minister wil dat natuurgebied met rust laten. Het gevolg is dat veel mensen onnodig geluidshinder zullen ondervinden. Maar dit weegt bij hem kennelijk minder zwaar. Voor Dronten is dit de tweede reden om beroep aan te tekenen.
En dan is er nog een laatste punt: de ligging van de landingsbaan. Die is zodanig gesitueerd, dat de landingsroute dicht langs de woonwijk De Gilden loopt. Het zou beter zijn als de baan, wanneer hij wordt verlengd, iets gedraaid wordt neergelegd. Daardoor komen de vliegtuigen meer over het open gebied tussen Dronten en Swifterbant aanvliegen. Dus minder overlast.
We moeten er rekening mee houden dat de luchthaven bij Lelystad in de toekomst nog verder zal groeien, om Schiphol te kunnen ontlasten. Dan hebben we het over tienduizenden vluchten per jaar, een veelvoud van de huidige uitbreiding. Dan verandert het perspectief van een regionale, zakelijke luchthaven en hebben we het over grootschalig vliegverkeer. En wie zit daar op te wachten? Juist: de mensen die op een mooie afstand van Flevoland wonen en straks met de Hanzelijn naar de luchthaven bij Lelystad kunnen gaan. Wel de lusten, niet de lasten.
Reacties op 'Vliegen in de polder'
For Authentic Packers and Movers in Pune
For Definitive Packers and Movers in Bangalore
For Genuine Packers and Movers Delhi
For Faithful Packers and Movers Gurgaon
For Loyal Packers and Movers Chennai
For Principled Packers and Movers Thane
For Staunch Packers and Movers Navi Mumbai
For Best Packers and Movers
For Leading Packers and Movers Bangalore
For Premier Packers and Movers Pune
For Superlative Packers and Movers Delhi
For Perfect Packers and Movers Mumbai
For One Stop Moving Solution Packers and Movers Gurgaon
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.