Belastingsamenwerking

geldmaandag 01 februari 2010 12:00

Gemeenten heffen belastingen, waarvan de onroerende zaakbelasting de meest bekende is. Waterschappen doen dat ook. Tot nu toe vonden heffing en inning apart van elkaar plaats. Dat gaat veranderen, als een voorstel daartoe door de gemeenteraad van 18 februari wordt overgenomen.

Waar gaat het om? Een zestal gemeenten, waaronder Dronten, heeft met Tricijn de samenwerking opgezocht. (Tricijn voert namens drie waterschappen, waaronder Zuiderzeeland, de belastingtaken uit.) Doel: het samenvoegen van de uitvoerende belastingtaken, om zo een bredere basis te krijgen, kosten te besparen en efficiënter te kunnen werken. Voor burgers en bedrijven verandert er één ding: twee biljetten worden samengevoegd. In de toekomst zal al het ‘slechte nieuws’ dus in één keer op de mat belanden.

Achter de schermen verandert er uiteraard veel meer. De belastingeenheden van alle deelnemende gemeenten worden overgeplaatst naar het kantoor van Tricijn in Harderwijk.

Taken als waardering, heffing en inning gaan over. Wat blijft is het gemeentelijke loket, waar de meest voorkomende vragen kunnen worden beantwoord. Ook wordt het beleid, de tarieven en dergelijke, in de toekomst uiteraard nog per gemeente bepaald.

Voor de gemeente Dronten is dit een goede ontwikkeling. Maar onze belastingmedewerkers vinden het geen prettig vooruitzicht dat hun werkplek zal verhuizen naar Harderwijk. Dat is de schaduwzijde aan dit verhaal.

« Terug

Reacties op 'Belastingsamenwerking'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.