Dronten naar Werkplein Lelystad, stap voor stap.

banenmarkt-cwi-1donderdag 25 februari 2010 08:21

Op 17 februari van dit jaar heeft de ChristenUnie een persbericht verzonden over het Werkplein Lelystad waar Dronten zich bij willen aansluiten. De fractie heeft toegezegd de ontwikkelingen, ook op dit terrein, actief te volgen.
Op 24 februari hebben de gemeenteraadsleden een brief van het College ontvangen waarin nadere informatie over de samenwerking Werkplein en Sociale Zaken wordt gegeven. De ChristenUnie wil u hierover graag verder over informeren.

Het College concludeert na onderzoek, dat aansluiting bij UWV regio Lelystad voor de klant inderdaad reisvoordelen oplevert. Ditzelfde geldt ook voorde regionale arbeidsmarkt: werk en participatie komen dichtbij. Het College concludeert over de samenwerking tussen de organisaties dat voordelen ook afhangen van de wijze waarop dit wordt ingevuld, waarbij de kanttekening wordt gemaakt dat Dronten t.o.v. Lelystad wel de kleinere partner is. Alles overziend vindt het College dat er zonder twijfel bij het overstappen naar Lelystad voordelen zijn te halen.

Wat nu? Het UWV-Werkbedrijf, zowel regionaal als de hoofdvestiging, en daarna het Ministerie moeten hierin willen meewerken. Pas dan kan het echt ingaan.

De fractie van de ChristenUnie is blij dat de door de ChristenUnie ingediende motie van november 2008 nu effect begint te krijgen. Het Werkplein Lelystad heeft altijd een verre vorm van samenwerking tussen de partners voorgestaan. Ook dat de samenwerking met de werkgevers vanuit Lelystad wordt opgepakt is veel meer voor de hand liggend dan vanuit Emmeloord. Het College voert de motie uit en moet helaas nog een lange weg afleggen voordat de werkzoekenden uit Dronten echt naar Lelystad kunnen gaan. Juist in het belang van de klant moet dit, zeker gedurende deze recessie, niet te lang duren. Het officiële verzoek moet nu toch echt op korte termijn door het College kunnen worden gedaan. Of gaat de brief vandaag de deur uit?

Reacties op 'Dronten naar Werkplein Lelystad, stap voor stap.'