Beleid over discriminatie van lesbiennes, homo's, biseksuelen & transgenders

webbanner-gebarentaal-notitievrijdag 25 april 2014 00:00

Tijdens de raadsvergadering van 24 april 2014 werd door GroenLinks een initiatiefvoorstel ingediend om het college aan te zetten tot het formuleren van beleid inzake discriminatie van lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders. In het kort samengevat als LHBT’s. Het college heeft in haar wijsheid op argumenten aangegeven dat zij het niet nodig vindt hierop beleid te schrijven. Tijdens de vergadering hebben wij de volgende bijdrage geleverd.

Meneer de voorzitter, wij zien inderdaad dat dit helaas ook een issue is in Dronten, evenals in veel gemeenten.
De ChristenUnie vindt dat ieder mens zich veilig moet kunnen voelen in de gemeente Dronten, ongeacht geslacht, gewicht, grootte, gezindheid of geaardheid. Maar er is helaas nog veel te verbeteren.
Maar die verbetering ligt wat ons betreft veel breder dan dit specifieke onderwerp. Burgers hebben de plicht elkaar te respecteren en te waarderen en waar het kan voor elkaar op te komen. Helaas worden nog veel mensen gepest en buitengesloten, om welke reden dan ook. Racisme en discriminatie op grond van etniciteit, handicap, gezindheid, sekse of seksuele voorkeur moeten krachtig bestreden worden, ook in het arbeidsproces. Iedereen heeft recht op gelijke behandeling, zie artikel 1 van de grondwet.
De CU is blij met de afspiegeling van deze bredere groep in onze raad en hoopt dan ook dat dit voorbeeld breder wordt gevolgd.
Binnen de fractie van de CU kennen we allemaal binnen onze familie en vriendenkring mensen die vallen onder de noemer LHBT. Wat de CU Dronten betreft: Wij denken dat Jezus in de bijbel een heel duidelijk voorbeeld heeft gegeven, waarbij Hij altijd uitging van respect en liefde. Hou van elkaar en houd van je naaste als van jezelf. Niet alleen op het gebied van LHBT, maar Drontenbreed.

Dat is ons grote voorbeeld.

Wat ons betreft is de insteek van het college dan ook de juiste. Dronten geeft ruimte aan iedereen. Het is goed dat GroenLinks ons wijst op minderheden die moeiten ervaren. Maar het moet overbodig zijn daartoe beleid te schrijven. We zijn een tolerante gemeente, zegt het college in haar antwoord. Maar laten we niet TE tolerant zijn. Onveiligheid voor welke burger dan ook is wat ons betreft niet acceptabel. Ik wens ons als raad samen veel zegen bij het opkomen voor alle kwetsbare groepen in de samenleving.

Reacties op 'Beleid over discriminatie van lesbiennes, homo's, biseksuelen & transgenders'