CU-Fractievoorzitter Jaap Oosterveld in radio-interview over asieldiscussie

01 - Jaap Oosterveld.JPGmaandag 25 januari 2016 21:35

Op maandag 25 januari heeft Jaap Oosterveld in het radioprogramma 'Forum" van Omroep Flevoland gesproken over de opvang van asielzoekers. Onderwerp van gesprek was de onrust die in het land ontstaan is rondom rumoerige raadsbijeenkomst over de komst van AZC's in Geldermalsen en Heesch. Naast Jaap Oosterveld kwamen ook Chris Jansen (raadslid PVV Almere) en Jan Klop (voormalig fractievoorzitter PvdA/GroenLinks Zeewolde) aan het woord.

Het interview is terug te luisteren via de website van omroep Flevoland via deze link.

Terwijl Chris Jansen van de PVV opriep tot verzet tegen de komst van AZC's en de gebeurtenissen in Keulen en andere plaatsen in Europa aangrijpt om alle vluchtelingen en asielzoekers in een kwaad daglciht te stellen, geven Jaap Oosterveld en Jan Klop aan dat er in goed overleg en met goede informatie wel degelijk goede discussies kunnen worden gevoerd. De gemeenteraad van Dronten heeft met een ruime meerderheid het College gevraagd serieus onderzoek te doen naar mogelijkheden om extra asielzoekers op te vangen. Als er goede locaties en mogeljkheden zijn, moet dit vervolgens in de Raad en met de inwoners gecommuniceerd worden. Vooral direct omwonenden moeten zo snel mogelijk op een goede wijze worden betrokken bij dit proces.

De oproep van de PVV om de komst van een AZC via een referendum voor te leggen aan burgers kan niet rekenen op steun van Oosterveld en Klop. Zij zien zich beiden genoodzaakt om vluchtelingen op te vangen en dit in hun gemeente ook mogelijk te maken als dit enigszins kan. Oosterveld heeft het over een warme deken voor de vluchtelingen die hulp nodig hebben. Klop benadrukt de rechten van asielzoekers op opvang, net zoals hij zelf opvang zou willen indien hij dat onverhoopt nodig zou hebben. Dat 60% van de vluchtelingen mogelijk niet voldoet aan de eisen is een taak voor de IND die snel moet reageren, zo benadrukt Jaap Oosterveld. Mensen die daadwerkelijk hulp nodig hebben kunnen op die manier warmte en veiligheid vinden in ons land.

De ChristenUnie heeft een 10-puntenplan opgesteld waarin helder wordt aangegeven hoe omgegaan zou moeten worden met de vluchtelingen in nood. In een artikel verder op de website kunt u dit document vinden.

Reacties op 'CU-Fractievoorzitter Jaap Oosterveld in radio-interview over asieldiscussie'