ChristenUnie Dronten kritisch over rol gemeente bij WSW’ers

banenmarkt-cwi-1zondag 03 april 2016 21:08

De fractie van ChristenUnie Dronten heeft afgelopen week het volgende Persbericht naar de diverse media verzonden:

ChristenUnie Dronten kritisch over rol gemeente bij WSW’ers

Door de wijzingen in de Wet Sociale Werkvoorziening is de gemeente Dronten sinds 1 januari 2015 verantwoordelijk voor het begeleiden van 23 mensen die een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben en tenminste een WSW-indicatie hadden. De resultaten hiervan zijn volgens de fractie van de ChristenUnie teleurstellend. De ChristenUnie-fractie vraagt om meer duidelijkheid over inzet, resultaat en kosten. De antwoorden op de vragen die de PvdA heeft gesteld blijven vaag, ook over de geleverde inspanning.

Zorg voor kwetsbaren in onze maatschappij is een belangrijk onderwerp voor de ChristenUnie. De fractie is daarom op zich blij met de plaatsing van 5 van 23 personen. Toch is het resultaat te mager, zeker gezien de belofte die het College heeft gedaan om alle WSW’ers te willen bemiddelen naar werk. Het gaat dan vooral om de resultaten en de geleverde inspanningen om het doel te bereiken.

Zo is onduidelijk wat voor arbeidscontracten de 5 van de 23 geplaatste kandidaten nu hebben. Ook vraagt de fractie het College naar de inspanningen en de kosten die gemoeid zijn met deze trajecten. Gezien het teleurstellende resultaat van de gemeentelijke inspanningen tot nu toe wil de ChristenUnie bovendien graag weten welke trajecten nu precies zijn ingezet.

De ChristenUnie wil graag dat alle kandidaten op korte termijn worden begeleid naar werk, zodat ook zij betrokken zijn bij het arbeidsproces op een manier die aansluit bij hun mogelijkheden en beperkingen. Om die reden vraagt de fractie om meer transparantie van het College over inzet, kosten en verwachte resultaten.

Bovendien wil de fractie graag weten wat de kosten zouden zijn geweest als 5 WSW-ers die eerder een tijdelijke dienstverband bij het Werkvoorzieningschap Impact hadden, wél een contractverlenging zouden hebben gekregen, afgezet tegen de kosten van trajecten en uitkeringen in de huidige situatie.

Reacties op 'ChristenUnie Dronten kritisch over rol gemeente bij WSW’ers'