De toekomst van Dronten

CU-3898adonderdag 25 juni 2020 11:14

Hoe groot mag Dronten worden? Die vraag kreeg de commissie laatst voor haar kiezen. Een aangenomen Tweede Kamermotie vraagt namelijk om 100.000 extra woningen in Flevoland. Dronten wordt in die motie expliciet genoemd.

Dat is nogal wat! De vraag ‘hoe groot willen we worden?’ is er een die doet nadenken over wat Dronten nu is, en hoe dat zich in de toekomst moet ontwikkelen.

Kansen

Het biedt enorme kansen dat onze gemeente een groeigemeente is. Want een hoger inwonersaantal is goed nieuws voor onze ondernemers, horeca, kerken en scholen. De ChristenUnie wil dan ook graag dat Dronten groeit. Maar: dat moet wel op een verantwoorde manier. Wat betekent dat?

Karakter

Het betekent onder andere dat Dronten herkenbaar moet blijven. Als de ChristenUnie aan Dronten denkt, denken we aan een groene gemeente, een gemeente waar de ruimte hebben, met veel laagbouw en een plattelandskarakter. Als we gaan groeien, willen we wel die karaktereigenschappen behouden. Door goed na te denken over de ligging en inrichting van nieuwe wijken, is dat ook zeker haalbaar.

Nieuwe wijken moeten echt onderdeel worden van de huidige kernen, maar zullen ook eigen voorzieningen krijgen om leefbare wijken te creëren. We zien wijken voor ons die groen zijn, met vooral laagbouw.

Inwoners

Verantwoordelijk uitbreiden betekent ook dat inwoners inspraak moeten krijgen. Hoe zien Drontenaren, Swifterbanters en Biddinghuizenaren een groter dorp voor zich? Waar komen de nieuwe wijken en hoe gaan die eruit zien? Wat ons betreft krijgt iedere inwoner die dat wil, de gelegenheid zijn of haar stem te laten horen.

En verder

Er zijn nog veel meer zaken om rekening mee te houden. De financiële risico’s en de bereikbaarheid van Dronten via de verbindingswegen en het OV, bijvoorbeeld. Het zijn grote vraagstukken, waar we ook de hulp van experts en inwoners voor nodig gaan hebben. We gaan er enthousiast mee aan de slag gaan, want: we zijn blij dat we mogen groeien.

Heeft u ideeën over de toekomst van Dronten? Laat het ons weten!

Justin den Harder

Reacties op 'De toekomst van Dronten'