Werkgelegenheid, onderwijs en arbeidsmarkt

dinsdag 03 april 2012 00:00

Meneer de voorzitter:

Volgens de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) zullen 201 gemeenten in 2015 hun gehele budget voor re-integratie aan moeten spreken om de Wsw te betalen. En dan moet er nog geld uit eigen middelen bij ook. De verwachting is dat de 201 gemeenten naast het gehele re-integratiebudget nog 45 miljoen euro kwijt zullen zijn aan de Wsw. Het geld voor re-integratie van andere groepen, is dan dus al uitgegeven. Nog eens 196 gemeenten zullen geld dat bedoeld is voor re-integratie van andere groepen mensen aan moeten wenden voor de Wsw. De nieuwe Wet Werken Naar Vermogen die in 2013 moet ingaan  is in behandeling bij de Tweede Kamer. Staatssecretaris De Krom van Sociale Zaken wil daarmee één regeling aan de onderkant van de arbeidsmarkt creëren. De Wsw wordt geleidelijk afgebouwd tot 30 duizend mensen (nu 90 duizend) en ook een deel van de (nu nog) Wajongers zal onder de nieuwe wet vallen. Hoeveel dat er zijn is niet bekend, maar honderden zullen het er wel zijn in Dronten.

De WSW bestaat al meer dan 40 jaar en is in wezen altijd gericht geweest op het aanbieden van passend werk in de beschutte sector voor mensen met een indicatie en die een zwakke positie hebben op de arbeidsmarkt.

Het uiteindelijke doel is altijd geweest om passende maatregelen te nemen om zoveel mogelijk ook van deze mensen weer op de arbeidsmarkt terug te laten keren. We moeten constateren dat dat helaas nooit goed gelukt is, ondanks alle inzet ook van IMpact. Door het huidige kabinet (is het nog niet gevallen?) wordt de druk fors opgevoerd onder het kennelijke simpele motto dat onder druk uiteindelijk alles vloeibaar wordt en kan bewegen, maar we hebben hier wel te maken met mensen die het verdienen om met zorg mee om te gaan en met beleid in de wind te zetten. Dat is iets waar de CU zich nadrukkelijk zorgen over maakt.

Immers, wat hebben de werkgevers tot nu toe gedaan? En nog dichter bij huis wat doet de gemeente Dronten als werkgever daaraan? Dit is al in de commissie besproken, maar een pro-actieve houding in deze zou toch geen kwaad kunnen. Afbouw van 90.000 naar 30.000 landelijk betekent dat 2/3 deel een plaats in het vrije bedrijfsleven zou moeten krijgen. De CU daagt de wethouder uit om daar geregeld verslag van uit te brengen en de werkgeverskant nog veel meer aan te jagen in deze moeilijke tijd. Hoe groot is het risico dat mensen van IMPACT vandaag of morgen achter de geraniums zullen verdwijnen? Dat moet toch niet de insteek zijn? Ze thuis laten verpieteren en volledig in de schaduw te zetten? Juist vanwege die symbolische betekenis van de geranium wil de CU de wethouder nu enkele van deze mooie en kwetsbare plant aanbieden.

=======================================

Nu is het huidige voorstel veel ruimer dan alleen de WSW-populatie. Immers andere stromen mensen kunnen straks ook gebruik maken van de deskundigheid van Impact. Hier liggen kansen en bedreigingen. Immers er is veel expertise, Impact vormt een enthousiast team, ze zijn goed geoutilleerd en hebben een breed netwerk. Vraag is alleen of zij ook die slag kunnen maken voor de populatie die nu een uitkering van de WWB hebben en we denken ook aan de WAJONGers.

In die zin is het ook zaak om de vinger aan de pols te houden. De CU is blij dat de motie over het leer- werkbedrijf goed terug te vinden is in de scenario’s. Het scenario netwerkbedrijf met arbeidstoeleiding is ons inziens de juiste keuze. We hebben ook begrepen dat Kampen een vrijwel zelfde scenario als voorkeurscenario voorgelegd krijgt. Evenals de OBD dat heeft aangegeven vinden wij het jammer dat er niet meer samen met de gemeente Kampoen is opgetrokken. Vergelijking van de stukken blijkt dat er toch wel, zij het op het eerste oog, geen grote verschillen zijn en dat naar alle waarschijnlijkheid een soortgelijk scenario door Kampen ergens in april zal worden gekozen. Toch is dat nog afwachten en wat zou het betekenen wanneer Kampen een ander scenario kiest?

Meneer de voorzitter vandaag kwam ik toevallig uw brief van 30 maart 2012 tegen, gericht aan de OBD. Helaas heb ik deze niet anders dan via de leeskamer kunnen aantreffen. Morgen misschien??

Vanwege de subsidiemogelijkheden moeten we tijdig het herstructureringsplan indienen, maar de thema’s die u in uw brief behandelt zijn ook onze kernpunten en redenen om de wethouder nadrukkelijk te vragen de Raad goed mee te nemen. Het tripartiete plan wil de CU tzr voorgelegd hebben aan de Raad. Immers het zal gaan om grote geldstromen en daar zal toch een verdere structurering voor moeten komen. Wil de wethouder dat toezeggen?

Ook de knip in het werkproces, bepaling loonwaarde en de juridische structuur zijn zaken waarvoor de CU nadrukkelijk aan u wil vragen om dit in een raadsvoorstel tzt aan de Raad voor te leggen, liefst met meerdere scenario’s. Ook wat dit betreft vragen wij de wethouder dit aan de Raad toe te zeggen.

CU Dronten

29 maart 2012.


Labels

« Terug

Reacties op 'Werkgelegenheid, onderwijs en arbeidsmarkt'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.