Niet achter de geraniums

IMAG0319dinsdag 03 april 2012 00:00

De ChristenUnie in Dronten is al jaren bezig om voor de mensen die werkloos zijn meer kansen te geven om weer zo snel mogelijk aan een andere baan geholpen te worden. Ieder mens heeft recht op arbeid. Werkloos zijn betekent minder meedoen aan de samenleving waardoor allerlei mogelijkheden aan de werkloze worden onthouden. Minder geld, al gauw minder structuur aan het leven, geen collega’s, minder mogelijkheden je te ontwikkelen enz. Kortom minder participatie. Door inzet van de CU zijn alle re-integratiegelden (een paar jaar geleden bleef een belangrijk deel ongebruikt liggen) nu wel gebruikt en is ook de begeleiding en ondersteuning dichterbij gehaald. Niet meer in Emmeloord, maar steeds meer in Dronten en Lelystad.

Het huidige kabinet en daarin ook de VVD en de CDA die ook aan het plaatselijke kabinet deelnemen (lees College van Burgemeester en Wethouders) gaan ervan uit dat de werklozen zichzelf maar moeten helpen, eigenlijk zeggen zij, zoek het zelf maar uit en als het toch echt helemaal niet lukt, dan willen wij nog wel wat ondersteuning geven, maar anders niet. Er wordt dus gigantisch bezuinigd op re-integratie en veel mensen worden aan hun lot overgelaten. Dat treffen ook de mensen die nu werk vinden in de beschutte sector. Voor Dronten is dat vooral het werkvoorzieningschap Impact. Daar zit een enthousiast team van deskundige mensen. Nu Impact veel kleiner moet worden (2 van de 3 mensen die er nu werken moeten in de toekomst buiten Impact aan de slag) is er gelegenheid om alle andere mensen die werkloos zijn of dreigen te worden, zover nodig, ondersteuning en begeleiding te geven. Belangrijk daarbij is dat alle wethouders, de burgemeester, maar ook de ambtenaren, de werkgevers in Dronten en omgeving erbij te betrekken. Deze werkgevers moeten bereid zijn kansen te geven aan de mensen die soms al lange tijd geen werk hebben. Het zitten achter de geraniums is erg vervelend, geestdodend en saai. Om de wethouder van Sociale Zaken, die ook bestuurslid is van Impact een extra stimulans te geven heeft de ChristenUnie de wethouder 6 geraniums gegeven en hem even achter de geraniums gezet. De CU blijft er bovenop zitten om mensen niet te laten verpieteren en als een uitgebloeide bloem als het ware bij de vuilnisbak te zetten. Ieder mensen heeft recht op bloei en moet in staat gesteld worden zijn of haar talenten te gebruiken.

Wilt u de bijdrage in de gemeenteraad lezen, zie dan deze bijlage.

Heeft u vragen, dan kunt u contact opnemen met:

Jaap Oosterveld,

Tel.nr. 06-55196058 en email: jaapoosterveld@jaapoosterveld.nl

Reacties op 'Niet achter de geraniums'