Nieuwsbrief ChristenUnie Dronten - Oktober 2011

webbanner-gebarentaal-notitiedinsdag 01 november 2011 00:00

Uitnodiging

avond vol muziek en politiek

op vrijdag 18 november 2011

Wat ?Muziek en politiek

Wanneer ?D.V. 18 nov. 2011

Waar ?De Lichtboei, De Boeg 39

Voor wie ?Voor iedereen die van muziek en politiek houdt.

Hoe laat ?van 17.00 – 20.00

Wie komen er ? o.a.

* kinderkoor Yes

* Rise en Shine

* Withness

* ChristenUnie politici uit Dronten

Eten en drinken van 18.00 – 18.30

Collecte voor de onkosten,

Voor exacte programma kijk op www.dronten.christenunie.nl

Nieuws uit de fractie

De fractie heeft nu ruim 1 jaar raadswerk erop zitten, waarbij na 6 jaar coalitiepartij, nu ingespeeld wordt op de positie buiten de coalitie. De fractie bestaat uit 2 raadsleden, nl. Marianne Witteveen en Jaap Oosterveld, ondersteund door burgerraadslid Gerard Corjanus.

Er is met spijt afscheid genomen van Piet van Voorst en Jelle Holwerda. Piet heeft prioriteiten moeten stellen aan gezin en werk en Jelle is vanwege zijn studie in Zwolle in deze provinciehoofdstad gaan wonen. Ook langs deze weg past een woord van dank voor hun inzet. Wij wensen hen al het goede toe en weten dat zij hun lichten graag willen laten schijnen op allerlei terreinen. Het afscheid van Piet maakte wel weer duidelijk dat de combinatie van gezin, werk en politiek een lastige is. Het vraagt veel van het gezin ook om een gezinslid zoveel uur af te staan aan de politiek.

Met een kleine bemensing is de CU het afgelopen jaar actief aan de slag gegaan. Een grote schaduw werpt toch wel de recessie. Ook de gemeente Dronten moet stevig de broekriem aanhalen. Er moet bezuinigd worden en dan is het natuurlijk de vraag waarop. De CU benadrukt dat de overheid een belangrijke taak heeft voor de mensen die bescherming en steun nodig hebben. Daarnaast is het van belang dat iedereen die een mogelijkheid heeft om te werken en een uitkering ontvangt zich kan ontwikkelen zodat hij of zij aan de slag kan op de arbeidsmarkt.

Juist de mensen met een zeer kleine beurs moeten ontzien worden. Daarom wil de CU die speciale regelingen ook behouden.

De CU is blij met de vele mogelijkheden die er in Dronten zijn om de randmeren en de zoom er langs te ontwikkelen. Natuur, recreatie en economie moeten hier hand in hand met elkaar optrekken. Een grote uitdaging met lastige kanten. De fractie houdt bijvoorbeeld de vinger nauwgezet aan de pols wat betreft het grote evenemententerrein naast Walibi. Op een meerdaags dance-festival als Defqon zitten wij nu niet echt te wachten.

Hier en nu:

Op dit moment (14 oktober) ligt de begroting voor. De commissievergaderingen zijn juist achter de rug. Er liggen ombuigingen voor van bijna 3 miljoen euro in 2012 tot meer dan 5 miljoen in 2016. De bibliotheek heeft gisteren nog bekend gemaakt dat vanwege de bezuinigingen de openingstijden beperkt worden en de collectie uitgedund zal worden. 1 etage wordt teruggegeven aan De Meerpaal.

Heel wat anders uit de begroting: de schuldsanering neemt sterk toe en niet alleen in de gezinnen met een laag inkomen, maar ook veel gezinnen in de middengroeperingen hebben het moeilijk en lopen vast. Ook de crisis op de woningmarkt scherpt dit nog aan. Vraag is of het ook een overheidstaak is om de schulden te helpen saneren van die laatste groepering. Daarmee komen we uit op een ander discussiepunt dat speelt. Dronten kan voor een appel en een ei heel veel grond kopen van Prorail. Argument: er kan een forse winst worden gemaakt. Vraag is of de overheid hier als grondhandelaar moet optreden. Is dat een overheidstaak? Immers we willen de overheid toch niet laten uitdijen? Kerntaken zijn veiligheid, openbare orde, handhaven, opkomen voor de zwakkere in de samenleving. Romeinen 13 is daarover zeer duidelijk.

De fractie wil daarover in de Raad het debat daarover aanscherpen en heeft dat recent al in de commissie gedaan.

Op dit moment wordt stevig nagedacht hoe alle nieuwe taakvelden goed opgepakt kunnen worden door de gemeente. Centrum Jeugd en Gezin houdt vandaag 14 oktober open huis. De jeugdhulpverlening gaat over naar de gemeente.

De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) zal worden gekanteld. Een fraai woord wat zoveel zegt dat het de bedoeling is dat de burgers meer naar elkaar omzien, dat eenzaamheid bestreden wordt en dat de vrijwilliger steeds belangrijker wordt. De kerken kunnen daarin een belangrijke rol spelen. Een taak voor ieder gemeentelid. De fractie van de CU wil daarin ook de contacten met de kerken zoeken.

Toekomst:

Op 9 december 2012 D.V. zal de Hanzelijn worden opgenomen in het NS-spoorboekje. Op dit moment wordt hard gewerkt aan het station. De meningen zijn daarover verdeeld of dit nu een station of een treinhalte moet worden genoemd. Nadat vanuit onze fractie bij herhaling aandacht is gevraagd voor de toegankelijkheid van het station wordt er nu alsnog niet 2 trappen, maar 4 trappen aangelegd. Dat betekent o.a. dat het station veel toegankelijker wordt. Trouwens….. er is ook een lift. De fractie kiest voor het station en niet voor een halte. Er moet levendigheid komen rondom dit station, scholen zullen er gebouwd worden, er zijn gedachten over een hotel enz. enz.

Het is de bedoeling dat het busstation onder de spoorbanen gaat komen. Daarmee nemen we dan afscheid van het ons zo vertrouwde busstation bij het gemeentehuis.

Een half jaar eerder, nl. voorjaar 2012 is het de bedoeling dat de N-23 zal worden geopend. Dit is een nieuwe weg tussen Dronten en de A-6, waarbij Swifterbant rechts wordt gepasseerd. Op de hoogte van Swifterbant zal een afslag komen die Swifterbant een goede aansluiting geeft op deze nieuwe autoweg die op termijn een autosnelweg moet worden als onderdeel van de A-23 die gepland wordt tussen Zwolle en Alkmaar.

Nog een half jaar eerder, nl. december 2011 wordt door de Alderstafel het eindadvies aan het kabinet uitgebracht over de toekomst van het vliegveld in Lelystad. Er wordt nu zelfs gesproken over 45000 vliegtuigbewegingen per jaar voor Lelystad. Op dit moment is het rustig op dit front. De fractie heeft dit jaar nog geen nieuwe gedachten vernomen over het eventueel verplaatsen van het vliegveld naar Dronter gebied. De gemeenteraad is trouwens raadsbreed tegen deze ontwikkeling. Een vliegveld tussen Swifterbant en Dronten is tast het huidige landschap aan en kost ook veel hectares vruchtbare landbouwgrond.

U ziet er zijn nog vele ontwikkelingen, waarbij het ene u meer zal aanspreken dan het andere. Misschien wel omdat het een ontwikkeling “in uw achtertuin” is of omdat u gevoelsmatig zich meer aangetrokken voelt door een bepaald thema. Toch mogen we allen werken aan deze samenleving, zijn we allen hier geplaatst en mogen onze bijdragen leveren, ook in Dronten. Het mag gedaan worden onder het toeziend oog van onze God en Schepper die hemel en aarde heeft gemaakt. Hij die ons als mens als rentmeester heeft gesteld om te waken over deze prachtige en complexe schepping. Wij als fractie zijn dankbaar dit werk te mogen doen, maar vragen u ons te ondersteunen met uw gebeden. Want zonder die steun kunnen en willen wij dit werk niet doen.

Namens de fractie: Jaap Oosterveld

Vanuit het bestuur

In de nieuwsbrief kan ook een bericht vanuit het bestuur niet ontbreken. Op dit moment  doet onze voorzitter Piet van der Vloed het wat rustig aan. Zijn vrouw Gina is 19 sept. overleden. Ook vanaf deze plaatst willen we Piet, de kinderen en de familie opdragen aan de Heer die ons kracht en wijsheid geeft.

Ook zijn we in het bestuur nog steeds op zoek naar versterking en naar een penningmeester die de gelederen kan komen versterken.  Als bestuur proberen we zo vaak mogelijk de fractie vergaderingen voor een deel bij te wonen om zo feeling te houden met de fractie en het werk van de fractie. Zo zien we ook hoeveel werk daar verzet wordt.

Om politiek wat dichter bij de mensen te brengen gaan we een avond vol muziek en politiek organiseren en daarvoor wordt u ook van harte uitgenodigd. Met de flyer kunt u ook nog anderen uitnodigen.

Dan wil ik aan het eind vragen om voor het bestuur, de fractie en Christenpolitiek in Dronten te blijven bidden.

Namens het bestuur, Jacomine Tempelman

19 november: Inspiratiedag

Op 19 november komen we als partij bijeen op de Inspiratiedag 2011. Op deze dag is volop ruimte om elkaar te inspireren en mee te bouwen aan een sterke partij. We bieden u een interactief programma aan met trainingen, workshops, ontmoeting en nog veel meer. De inspiratiedag is er voor ieder lid van de ChristenUnie die iets bij wil dragen aan de partij of overweegt om actief te worden; voor raads- en statenleden, bestuursleden en vrijwilligers.

9:30 uur Inloop en koffie
10:15 uur Plenaire start o.l.v. Herman Wegter
Met bijdragen van Otto de Bruijne, Dubs Music en Arie Slob
11:15 uur Workshopronde 1