Bijdrage fractie ChristenUnie - Dronten op de rails en daarmee op de kaart.

vrijdag 04 november 2011 00:00

Mdv Vlak voor de zomer, ik bedoel al snel na het prachtige voorjaar van 2011, hebben wij hier de kadernota besproken en bediscussieerd. Het College is met de resultaten van deze bespreking aan de slag gegaan en vertaald in deze begroting en meerjarenraming, die er gelukkig financieel weer gezond uitziet. Het cijferen tot achter de komma is van belang, maar tegelijkertijd in onze ogen zeer relatief. Jaar op jaar worden meerjarenramingen sterk gewijzigd. Ook hierin zien wij dat de mens kan wikken tot die een ons weegt. Het wordt toch altijd weer geheel anders.

En nu proberen we met de begroting van 2012 helder zicht te krijgen op DV een nieuw jaar.

De CU heeft gesproken over magere jaren, maar ook kenteringen die verwacht mogen worden. Niet somberen en bij de pakken gaan neerzitten, maar de kansen die er liggen pakken.

Mdv de wereld houdt zijn hart vast en vraagt zich af hoe de huidige financiële malaise kan worden overwonnen. Analyses van de huidige ellende wijzen al snel naar het egocentrisch handelen van de mensen en in het bijzonder van die mensen die het voor het zeggen hebben. Termen van zelfverrijking, egoïsme en het bij wijze van spreken gaan over lijken komen dan snel naar voren. “Wie op rijkdom vertrouwt, is als een blad dat valt zegt Spreuken 12:28” een beeld dat in dit jaargetijde vertrouwd is.

Het DNA van het juiste handelen is echter een heel wezenlijke, waarbij het omzien naar elkaar een zeer hoge waarde heeft. Juist in slechte tijden van groot belang. De kanteling van de WMO heeft iets dergelijks in zich. Je kunt ook stellen dat het een ordinaire bezuinigingsslag is, maar het verbinden onderling maakt een hechte samenleving. Mdv dat laatste het verbinden is wat de CU betreft de richting waar wij graag een steentje aan bij willen dragen. Hoe kunnen burgers zelf meer mogelijkheden krijgen en als het ware verleid worden om meer naar elkaar om te zien. Hoe kunnen die krachten en talenten benut worden? De CU ziet daarin een centrale plaats voor de vrijwilligers en de mantelzorgers en aanvullend voor de professionele spelers.

De twee assen waarover de burgemeester sprak, nl. die langs de Hanzelijn en langs de randmeren geven een verruimend perspectief voor Dronten. Een wenkend perspectief over de huidige provinciegrenzen heen. Naar de mening van de CU eentje die verder uitgewerkt mag worden. Dronten nu in Flevoland, maar in de toekomst misschien veel sterker in andere samenwerkingsverbanden. De CU wil daarbij met name het oog zowel op gemeenten in Gelderland als Overijssel laten vallen. We hebben begrepen dat de burgemeester meer in de richting van Overijssel kijkt. De CU vraagt zich af of dit ook het Collegestandpunt is.

Bij de kadernota heeft de CU een presentatie getoond die Dronten laat zien in een sterke regio met veel groeimogelijkheden.

In het verlengde daarvan wil de CU wijzen op groeicijfers die Primos datawonen vertoont. Dronten heeft t.o.v. 2010 in 2020 15.6 % meer woningen, in 2030 30,3 en in 2040 43% meer woningen. Dit betekent voor 2040 rekening houdend met verdunning per woning ongeveer 53000 inwoners in de gemeente Dronten. Discussies over waar komen de volgende nieuwbouwwijken zijn dan voor meerdere partijen uiterst interessant.

Een discussie in de Raad hierover lijkt ons een goede zaak. Met daarbij de kanttekening zoals in het begin van deze beschouwing gesteld.

We kunnen ervoor kiezen om nog veel punten te benoemen die voor 2012 van belang zijn. Daar willen wij u nu niet mee vermoeien. Wel willen we de voortgang van de moties goed bewaakt hebben en zien uit naar een instrument waarin de voortgang daarvan zichtbaar wordt gemaakt.

Nog een tweetal zaken.

Ten eerste wil ik wijzen op een interessant artikel in Binnenlands Bestuur over het bezuinigen in de G-25 gemeenten. Het onderzoek onderscheidt drie methodes van bezuinigen, nl. 1. personeelsreductie, 2. taakreductie en 3. continu verbeteren. Nu is Dronten natuurlijk net anders. Personeelsreductie legt een hoge druk op de organisatie, de tweede, nl. taakreductie leidt vaak tot mindere dienstverlening en klachten van burgers. Er wordt gepleit voor het continu verbeterproces, waarbij de medewerkers bij het proces worden betrokken. Dit laatste spreekt ons aan en past ook goed bij de ontwikkelingen die de kanteling van de WMO beoogt.

Het tweede punt: Op pag. 11 van de begroting wordt de post eenmalig onvoorzien opgevoerd, waarbij het College de bevoegdheid krijgt van bijna anderhalve ton. De argumentatie is hier wel bijzonder: Het is in veel gemeenten gebruikelijk………... Ja en? Moeten we dat dan in Dronten volgen? We vinden dat een argument dat pleit om eenheidsworsten te creëren en dat willen we toch niet? Het argument van vergroting van de slagvaardigheid vinden we een goede. Er is verantwoording achteraf. Toch zouden we na een jaar wel iets van een algemeen kader willen hebben voor deze post. Misschien kan dat meegenomen worden door de commissie SMART die toch binnenkort door de Raad zal worden ingesteld.

De CU wenst u allen, Raad, College en ambtenaren veel politieke wijsheid toe en de zegen van God in deze wel zeer moeilijke omstandigheden.

3 november 2011,

Fractie ChristenUnie

Dronten.

Reacties op 'Bijdrage fractie ChristenUnie - Dronten op de rails en daarmee op de kaart.'